مهمان گرامی برای استفاده از تمام امکانات انجمن, نیاز به ثبت نام دارید. کلیک کنید

نظرسنجی: نظر شما نسبت به تغییرات آزمون دکتری سال 95 در پذیرش دانشجو چیست؟
باعث ایجاد عدالت در پذیرش شده و رغبت برای اخذ دکتری را بیشتر می کند.
باعث ایجاد عدم عدالت در پذیرش شده و موجب دلسردی داوطلبان می شود.
تفاوتی ندارد.
[نمایش نتایج]
 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تغییرات گسترده در برگزاری آزمون دکتری دانشگاه های دولتی در سال 95
#1
خوب به نظر میاد کنکور دکتری سال 95 تغییرات گسترده ای در نمره آزمون و وزن مصاحبه داشته باشه‌!!
پاسخ
#2
رئیس سازمان سنجش گفت: قصد داریم برای کنکورهای دکترا و ارشد تغییراتی اعمال کنیم که می‌خواستیم این تغییرات در سال ۹۴باشد که متاسفانه بخاطر تغییروتحولات وزارت علوم اجرایی نشد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهیم خدایی امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی کشور در محل دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران افزود: متاسفانه تغییراتی که می‌خواستیم برای کنکورهای دکترا و ارشد اعمال کنیم برای سال ۹۴ انجام نمی‌شود و این کنکورها بدون تغییر در بهمن‌ماه و اسفندماه برگزار خواهند شد اما یک پیش‌آزمایش در آزمون پردیس‌ها انجام دادیم که موفقیت‌آمیز بود.

برنامه جدید برای واگذاری پذیرش به دانشگاهها

وی گفت: برای واگذاری پذیرش به دانشگاه‌ها برنامه جدی داریم و خواستار همراهی مجلس در ساماندهی قوانین مربوط به این موضوع هستیم.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به تعداد ورودی‌های آزمون‌های کشوری گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق آزمون سراسری ارشد و دکترا وارد دانشگاه‌ها شده‌اند. در حال حاضر براساس برنامه توسعه، باید ۲۰ درصد از گروه کارشناسی به ارشد ارتقا تحصیلی پیدا کنند که اکنون در مرز ۴۵ درصد هستیم که باز هم ۴۵ درصد از این تعداد ورودی‌های علوم انسانی هستند و باید به طور جدی در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

وی درباره برگزیدگان المپیادهای علمی و دانشجویی گفت: ۶۷ نفر برگزیده از مجموع ۳۳۰ هزار نفر که در دو مرحله آزمون‌های کشوری و منتخبین دانشگاه‌ها شرکت کردند در ۱۷ رشته برگزیده شدند که ۳ رشته ریاضی، شیمی و آمار با ۷۴ دانشجوی خارجی به صورت بین‌المللی برگزار شد. در رشته ریاضی ایران، روسیه و ترکمنستان، در رشته شیمی روسیه، ایران و تاتارستان، در رشته آمار ایران، هند و روسیه به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

خدایی یادآور شد: ما سیاست‌های سنجش و پذیرش را در ۵ اصل عدالت آموزشی، شفافیت، فرصت برابر، استعداد تحصیلی و علاقه‌مندی دنبال می‌کنیم که متاسفانه بحث استعداد و علاقه در آموزش عالی مغفول مانده است.

وی با اشاره به وضعیت کنکور در ایران خاطرنشان کرد: ما همیشه به دنبال بهترین افراد بوده‌ایم اما یکسری مسائل اجتماعی و فرهنگی در جامعه حاکم است که موجب شده بهینه‌ترین روش را کنکور بدانیم. حذف کنکور همواره سیاسی شده و هر کس می‌خواهد رای بیاورد آن را مطرح می‌کند در حالی که برای پذیرش ۷ هزار نفر از میان ۵۰۰ هزار نفر در رشته‌های پزشکی هیچ راه دیگری جز کنکور وجود ندارد. در واقع هر راه دیگری نامش ممکن است کنکور نباشد اما عملا کنکور حذف نشده است. تنها زمانی که بتوانیم سیستم ارزشیابی و هدایت تحصیلی را از دوره راهنمایی تغییر دهیم و اصلاح کنیم، می‌توانیم وضعیت موجود را تغییر دهیم.

۳ دانشگاه برتر در المپیاد

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: ورودی‌های خوب خروجی‌های خوب تحویل می‌دهند. همانطور که می‌بینیم در این دوره از المپیاد دانشگاه شریف با ۱۶ برگزیده، دانشگاه تهران با ۱۱ برگزیده و دانشگاه شهید بهشتی با ۴ برگزیده در رده‌های بالا قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به این نکته که کنکور دکترا نیازمند تغییرات اساسی است گفت: کنکور دکترا باید به صورت عمومی تکرار شود و براساس نوع تقاضا امتحانات نیز تعریف شود. ما در واگذاری پذیرش به دانشگاه‌ها برنامه‌ای جدی داریم.

راه اندازی سیستم اینترنتی طراحی سئوال

خدایی با اشاره به تغییرات سیستم طراحی سوال خاطرنشان کرد: ما در بهترین حالت باید بتوانیم از پتانسیل اساتید کل کشور برای طراحی سوال استفاده کنیم همانطور که هم‌اکنون ۷ تا ۸ هزار نفر در طراحی سوالات کنکور ارشد همکاری می‌کنند که قصد داریم سیستم اینترنتی طراحی سوال را راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آزمون کارشناسی ارشد با ۸۱۲ هزار نفر شرکت‌کننده در روزهای ۱۵ تا ۱۷ بهمن‌ماه برگزار می‌شود و تغییری در ظرفیت‌های پذیرش نخواهیم داشت و طبعا روند افزایشی نخواهد بود و تنها تغییرات کیفی خواهیم داشت.

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای برگزیدگان المپیادهای کشوری در نظر گرفته شده گفت: دو نوع تسهیلات وجود دارد. یکی ورود بدون آزمون این افراد به دوره ارشد و کسب امتیاز برای ورود به مقطع دکترا است و دیگری حمایت مادی با پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان.
مهر
7 بهمن 93

قابل توجه اینکه آزمون دکتری پردیس ۹۳ ، وزن مصاحبه ۱۰۰ درصد بوده و در صورت قبولی در آزمون کتبی مجاز به دعوت به مصاحبه می شدن.
پاسخ
#3
خبر

[تصویر:  709256.jpg?ts=1424263615880]


پنج دوره از برگزاری اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری در ایران می گذرد. پذیرش دانشجوی دکتری به عنوان یکی از ملاک های ارزیابی کیفیت دانشگاه ها، در پنج دوره خود همواره با تغییرات پی در پی روبرو بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سال ۸۹ آیین نامه ای از سوی کامران دانشجو وزیر علوم وقت صادر شد که بر اساس آن دانشگاه ها موظف شدند پذیرش دانشجوی دکتری را بر اساس آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش و مصاحبه دانشگاه ها تغییر دهند.

در این آیین نامه یادآور شده بود که آخرین آیین نامه آموزشی دوره دکتری که از سال ۱۳۸۴ بدان استناد می شد ، مورد تجدید نظر قرار گرفته است و به منظور رعایت عدالت آموزشی این شیوه پذیرش از سال تحصیلی ۹۰ - ۹۱ اعمال می شود.

پیش از آن دانشگاهها به صورت مستقل و بر اساس سرفصل هایی که از سوی گروه های آموزشی تعیین می شد در زمان های متفاوتی از همدیگر آزمون برگزار می کردند و پس از آن نیز مصاحبه های شفاهی و بررسی فعالیت های علمی داوطلب را انجام می دادند به گونه ای که یک داوطلب در یک رشته مجبور بود در صورتی که رشته مورد نظرش در چند دانشگاه ارائه می شد، در چند دانشگاه امتحان دهد.

اما از سال ۸۹ که مقرر شد اولین دوره آزمون برگزار شود موجی از موافقت ها و مخالفت ها آغاز شد. دانشگاهها نگران خدشه دار شدن استقلال خود و داوطلبان خوشحال از برگزاری متمرکز و رهایی از رفت و آمدهای بسیار.

ثبت نام اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۰ بهمن ماه ۸۹ انجام شد. این آزمون در ۹ گروه آزمایشی در ۲۵ فروردین ماه ۹۰ با رقابت ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ نفر در ۹ گروه و ۱۰۷ کد رشته در ۳۲ شهر ایران و ۶۱ حوزه امتحانی برگزار شد . در این دوره سهم آزمون کتبی سازمان سنجش در محاسبه امتیاز داوطلب در این آزمون ۸۰ درصد و سهم سوابق تحصیلی در محاسبه امتیاز داوطلب در این آزمون هم ۲۰ درصد بود.

۸۶ دانشگاه مجری پذیرش دانشجوی دکتری ۹۱- ۹۰ بودند و ظرفیتی معادل ۵ هزار و ۴۳۱ نفر برای آن درنظر گرفته شد. در این دوره پاسخ به سئوالات آزمون استعداد تحصیلی و سه رشته ریاضی، آمار و فنی - مهندسی به صورت پاسخ کوتاه بود. آزمون زبان و استعداد تحصیلی در صبح و آزمون دروس اختصاصی در بعدازظهر آن روز انجام شد.

در همان زمان معاون آموزشی وقت وزارت علوم تاکید کرد که ارزیابی داوطلبان دکتری بر اساس مصاحبه و سوابق توسط دانشگاهها انجام می گیرد و وزارت علوم به دنبال حفظیات نیست و غربالگری عام بر اساس توانمندی های عمومی و معدل برای معرفی بهترین ها به دانشگاه ها است.

نادری منش خاطرنشان کرد در کمیته ای نظرات و اعتراضات دانشجویان درباره آزمون دکتری از طریق ایمیل مورد بررسی قرار می گیرد . تشکلهای دانشجویی از این طرح حمایت کردند و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی این طرح را تایید و تشخیص دادند که در شرایط موجود این بهترین روش برگزاری آزمون دکتری است.

در همان زمان برای اولین بار دو دانشگاه تهران و فردوسی مشهد اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری در دوره شبانه و با اخذ شهریه کردند. در اولین دوره کلیه دروس امتحانی دارای ضرایب یکسان بودند و افرادی که معدل آنان کمتر از ۱۴ بود حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را نداشتند. داوطلبان حق انتخاب ۵۰ کد رشته محل را داشتند.

در سال ۸۹ اعلام شده بود که در سال ۹۰ دو آزمون سراسری دکتری برگزار خواهد شد. یک آزمون در فروردین ماه و دیگری در آذرماه همان سال و بازهم یک آزمون در سال ۹۰ برگزار شد. در آن زمان گفته شد که به دلیل تأخیر در تدوین آیین نامه دو آزمون و دو بار پذیرش برگزار نشده و اما برای پذیرش دانشجوی دکتری در سال ۹۲-۹۱ دو بار آزمون برگزار می شود. این اتفاق هرگز رخ نداد.

حاشیه های اولین آزمون دکتری و ماجرای یک دستور شبانه !

نتایج اولیه کنکور دکتری اعلام ‌شد و پس از آغاز مصاحبه ها و اعلام هزینه های مصاحبه نارضایتی داوطلبان آغاز شد. این بار داوطلبانی که در ۵ محل معرفی شده بودند باید به ۵ دانشگاه می رفتند و ۵ بار هزینه مصاحبه پرداخت می کردند. با این حال در این میان دانشگاه تهران با هزینه دوبرابری مصاحبه تا مدت ها نقل محافل دانشگاهی شده بود.

اما حاشیه اصلی پس از اعلام نتایج اولین آزمون رخ داد ! پس از معرفی ۱۵ هزار نفر از میان ۱۳۱ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۹۰ به دانشگاهها اعلام شد که حدود ۶ هزار نفر پذیرش می شوند اما احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در جلسه ای فوق العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه ۹۰ پس از ارائه گزارش آزمون نیمه متمرکز دکتری اعلام کرد که ظرفیت پذیرش باید اضافه شود و دولت هم امکانات مادی و هزینه‌های افزایش ‌دانشجویان ‌دکتری را فراهم می‌کند.

این اتفاق منجر به پذیرش بیشتر دانشجو شد در حالی که دانشجوی دکتری شرایط آموزشی متفاوتی با دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و باید هر استاد بتواند راهنمایی یک تا سه دانشجو را برعهده گیرد و بیشتر اساتید ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری آنها تکمیل بود. این اتفاق علاوه بر اینکه شوکی به دانشگاهها وارد کرد شرایط برگزاری آزمون را هم تحت تاثیر قرار داد.

مقرر شد تعداد داوطلبان آزمون دکتری که برای مصاحبه معرفی شده بودند به ۲۰ هزار نفر افزایش یابد و ظرفیت نهایی پذیرش دانشگاه‌ها نیز برای آن سال به ۱۰ هزار نفر برسد. به همین منظور مرحله ای به عنوان تکمیل ظرفیت برای کنکور دکتری در نظر گرفته شد. همزمان با این مسئله دوباره منابع آزمون بازنگری شود اما شیوه آزمون برای سالهای آینده استمرار یابد.

با وجود اینکه احمدی نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وعده داده بود که دولت هزینه افزایش ظرفیت دکتری را تامین می کند اما دانشگاهها در برابر این افزایش ظرفیت همچنان با کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی مواجه بودند.


[تصویر:  784660.jpg?ts=1424263615880]


آغاز تغییرات با خارج شدن آزمون از حالت عمومی

ثبت نام برای دومین آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۱ در بهمن ۹۰ انجام شد در حالی که گفته می شد قرار است دو آزمون برگزار شود. این بار با افزایش تعداد کدرشته ها، آزمون در ۲۸۵ کد رشته امتحانی در ۹ گروه آموزشی در ۲۵ فروردین ماه ۹۱ برگزار شد.

رقابت ۱۷۸ هزار و ۴۲۷ داوطلب در کنکور دکتری ۹۱ نشان از افزایش ۳۵ درصدی تعداد داوطلبان می داد. افزایشی که به نظر می رسید سد کنکور را از پیش پای دیپلمه ها برداشته و به پیش پای فوق لیسانس ها گذاشته است.

دکتر محمدحسین سرورالدین رئیس وقت سازمان سنجش درباره دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری که در سال ۹۱ برگزار شد گفت: مهمترین تفاوت این دوره نسبت به دوره اول این است که در اولین دوره بیشتر آزمون عمومی بود اما آزمون این دوره اختصاصی شده است. برای هر یک از ۲۸۵ کد رشته ۵ درس و در مجموع برای حدود ۱۵۰۰ درس طراحی سئوال انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری (آزمون کتبی به همراه معدل) با ضریب یک و مصاحبه دانشگاه با ضریب دو محاسبه شده و در نهایت این دو نمره با هم جمع می شود و تقسیم بر سه شده و نمره نهایی داوطلب را تشکیل می دهد. در دوره قبلی، داوطلبان در زمان ثبت نام رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب می کردند اما در این دوره پس از اعلام نتیجه اولیه و انتشار کارنامه، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، می توانند کد رشته – دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

از این تعداد ۷۰ هزار و ۴۹۸ نفر معادل ۳۹.۵۱ درصد داوطلبان زن و ۱۰۷ هزار و ۹۲۶ نفر معادل ۶۰.۴۹ داوطلبان مرد بودند. در این آزمون ضریب زبان انگلیسی ۲، ضریب استعداد تحصیلی یک و ضریب مجموعه دروس اختصاصی به عنوان یک ماده امتحانی ۴ در نظر گرفته شده بود. معرفی اولیه داوطلبان به صورت سه برابر و ۸۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۲۰ معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل های تراز شده) و سهمیه داوطلبان صورت گرفت.

حاشیه هایی که از آزمون جدا نمی شد

اما دومین آزمون دکتری هم بدون حاشیه نبود. به دلیل شکل برگزاری آزمون که نیمی از سئوالات باید در صبح و نیمی دیگر باید در بعدازظهر پاسخ داده می شد موضوع ناهار برای داوطلبان و دانشگاه ها به یک موضوع حاشیه ای بدل شده بود. به عنوان مثال، داوطلبان یک حوزه گفته بودند که از ناهار خبری نبود ! و در حوزه دیگری ژتون رایگان داده شده بود و در حوزه دیگری ۲۵۰۰ تومان پول ناهار گرفته شد!

نتایج دومین دوره کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ۹۱ هم در شهریورماه ۹۱ اعلام شد و این بار برخی از دانشگاه ها نمرات مصاحبه برخی داوطلبان را بسیار کم اعلام کرده بودند. در این دوره حدود ۹ هزار نفر در دوره دکتری پذیرفته شدند اما همچنان مراحل تکمیل ظرفیت برقرار بود.

سومین دوره آزمون دکتری ؛ همچنان ادامه تغییرات

با اینکه گفته شد که آزمون دکتری نیمه متمرکز ۹۲ بدون هیچ گونه تغییری و همانند سال گذشته برگزار خواهد شد اما در اولین قدم این آزمون در شکل برگزاری با تغییر مواجه شد. ابتدا شایعه شد که شرکت در آزمون زبان دکتری الزامی نیست که از سوی سازمان سنجش تکذیب شد که داوطلب باید هر دو بخش تخصصی و زبان و استعداد تحصیلی را پاسخ دهد.

این بار رقابت میان ۲۱۷ هزار داوطلب بود که نسبت به دوره گذشته افزایش ۳۹ هزار و ۴۱۳ نفری داشت. آزمون نیز به جای فروردین ماه در ۱۸ اسفندماه ۹۱ برگزار شد اما همچنان فاصله چند ساعته میان آزمونهای صبح و عصر گله داوطلبان را به همراه داشت. حاشیه دیگر این آزمون فرم های نظرسنجی بود که از داوطلبان دکتری در خصوص تاثیر مصاحبه برای پذیرش دکتری با میزان کمتر از ۲۵ درصد، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد، بیش از ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد پرسیده شده بود.

ظرفیت در این دوره ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و پس از اعلام نتایج مشخص شد که ۹۹۵۱ نفر پذیرفته شدند.


کنکور دکتری ۹۳ ؛ این بار آزمون در یک نوبت و تغییرات سهم مصاحبه و کتبی


کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ۹۳ دانشگاههای کشور ۱۶ اسفندماه با شرکت ۲۴۰ هزار و ۳۶۷ داوطلب در یک نوبت امتحانی برگزار شد.از این تعداد ۱۰۲ هزار و ۲۳۴ نفر زن و ۱۳۸ هزار و ۱۲۷ نفر مرد بودند. آمار داوطلبان آزمون دکتری سال ۹۳ نسبت به آمار داوطلبان سال ۹۲ تعداد ۲۲ هزار و ۴۹۵ نفر افزایش داشت. ظرفیت پذیرش دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳ تعداد ۱۱ هزار و ۴۹۶ نفر اعلام شد که نسبت به سال گذشته آن حدود ۱۵۰۰ نفر افزایش داشت. نتایج در مردادماه ۹۳ اعلام شد.

تغییر دیگری که آزمون سال ۹۳ داشت این بود که کنکور دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳ برای پذیرش دانشجو در ۸ گروه آموزشی و ۲۶۷ کد رشته امتحانی بود و برای پردیس های دانشگاهها یا همان پذیرش پولی آزمون جداگانه ای برگزار شد.

دربار جزئیات نمره دهی آزمون دکتری سال ۹۳ در بخش کتبی و سوابق علمی تغییراتی داشت که در نهایت مشخص شد۷۰ درصد مجموع سوابق علمی شامل سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی و مصاحبه حضوری در دانشگاه درنظر گرفته شد. این سوابق علمی از سوی دانشگاه در پارامترای مختلف و در فرم های مخصوص طراحی شد و بر اساس آن نمره دهی صورت گرفت به این ترتیب کتبی با وجود ۳۰ درصد نمره در غربال افراد تاثیر گذار بود.

پس از آن افراد معرفی شده باید مجموع ۱۰۰ درصدی نمره خود را به صورت ۳۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۷۰ درصد نمره سوابق علمی کسب می کردند که ۷۰ درصد نمره سوابق عملی هم به صورت ۲۱ درصد مصاحبه حضوری، ۲۱ درصد سوابق آموزشی و ۲۸ درصد سوابق پژوهشی بود.


[تصویر:  763822.jpg?ts=1424263615880]

مهمترین تغییرات آزمون دکتری سال ۹۴

اما دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات مهم در آزمون دکتری سال ۹۴ گفت: آزمون امسال در بخش ارزیابی دانشگاه ها با تغییراتی مواجه شده است که استقلال مورد نیاز دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری را تامین می کند. نسبت به سال گذشته دو تغییر عمده در پذیرش آزمون نیمه متمرکز دکتری بر اساس آیین نامه جدید بوجود آمده است که یکی مربوط به شیوه نامه اجرایی دانشگاه ها است و دیگر اینکه ایجاد حد نصاب در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: شیوه نامه نمره گذاری برای بخش مصاحبه و بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلبان آزمون دکتری پیش از این پیشنهادی بود و اکنون بر اساس آیین نامه جدید الزام آور شده است. دانشگاه ها باید بر اساس این شیوه نامه نمره گذاری کنند. ضمن اینکه دانشگاه می تواند برای نمره مصاحبه حد نصاب تعیین کند. در واقع این اختیار را دارد که نمرات زیر ۲۰ یا ۳۰ را نمی پذیرد. نمرات نیز در اینجا مجموع آزمون کتبی، مصاحبه و سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلب محسوب می شود.

وی درباره سهم آزمون کتبی در مجموع پذیرش نیمه متمرکز دکتری دانشگاه ها و مراکز علمی گفت: سهم آزمون ها همچون سال گذشته است به این ترتیب که ۳۰ درصد نمره را مجموع آزمون کتبی و معدل های کارشناسی و کارشناسی ارشد تشکیل می دهند که آزمون کتبی در این میان ۸۰ درصد نمره و مجموع معدل ها ۲۰ درصد آن نمره را تشکیل خواهند داد. ۷۰ درصد باقی مانده نیز مجموعی از مصاحبه، بررسی سوابق علمی، کتاب، مقاله و سایر سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب است.

مجلس هم رای به تغییرات برای دکتری داد!

طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی که اکنون به صورت یک فوریتی در مجلس مطرح شده است نیز نگاهی به نظام واحدی برای سنجش در دوره های ارشد و دکتری دانشگاه ها دارد.

رضا صابری عضو کمیسیون آموزش که طراح این طرح است در این باره می گوید: برای حوزه تحصیلات تکمیلی و دوره های کارشناسی ارشد و دکتری طرح و قانون خاصی وجود نداشت و همین مسئله موجب شده بود که پذیرش در این دوره ها به روشهای گوناگون انجام شود و تغییرات زیادی هم داشت که موجب نگرانی داوطلبان را فراهم کرده بود. این طرح به منظور ایجاد نظام واحد برای سنجش به صحن علنی مجلس ارائه شد که فوریت آن به تصویب رسیده است.

وی افزود: باید ۳.۵ درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات دکتری پذیرش شوند، یعنی از ۳۰ درصد مورد نظر در افق ۱۴۰۴ ، ۱۱ درصد باید به مقطع دکتری راه‌ یابند به همین خاطر طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این مسئله پاسخ می دهد.

شیوه پذیرش دکتری در ایران با وجود این تغییرات همواره مورد انتقاد دانشگاهیان بوده است. برخی از داوطلبان از شرایط مصاحبه ها ناراضی هستند و برخی دیگر شرایط آزمون کتبی را نامتوازن با تحصیل یک دانشجوی دکتری می دانند و معتقدند شیوه کنکور شیوه مناسبی نیست. در این میان برخی از اساتید معتقد هستند که دانشجوی دکتری که باید مدت زمان زیادی را بر روی یک پروژه وقت بگذارد با این شیوه به خوبی غربال نمی شود و ممکن است تنها به صرف چند تست در رشته خود قبول شود.

در این میان برخی اساتید و مسئولان دانشگاهی معتقد هستند که باید بخشی از آزمون به صورت متمرکز باشد تا دانشگاهها بتوانند انتخاب بهتری از میان داوطلبان داشته باشند. در همین حال هم برخی از داوطلبان معتقد هستند که هنوز هم بسیاری از دانشگاهها به داوطلبان فارغ التحصیل از دانشگاه خود اهمیت بیشتری می دهند و سعی در پذیرش آن افراد دارند.

البته به نظر می رسد که نظرسنجی ها و تغییرات مداوم سعی شده است که حقوق داوطلبان و در عین حال استقلال دانشگاهها را خدشه دار نکند اما بازهم خیل عظیم داوطلبان که هر روز هم در حال افزایش هستند درخواست های متنوع تری از نظام آموزش عالی دارند.

نکته دیگری که شیوه پذیرش دکتری و روند این موضوع را در دانشگاهها مورد توجه قرار می دهد کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی و محدودیت ظرفیت دانشگاه ها است که موجب می شود افراد زیادی پشت در دکتری بمانند.

ابراهیم خدایی

بازگشت به پیشنهاد سال ۸۹ سازمان سنجش

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییراتی که گفته می شود در آزمون دکتری رخ خواهد داد گفت: همانطور که می دانید سال ۸۹ سازمان سنجش طرحی کارشناسی را پیشنهاد داده بود که بر اساس آن قرار بود سازمان سنجش آزمون دکتری را به صورت عمومی (GRE) برگزار کند و در نهایت کارنامه ای را در اختیار دانشگاهها قرار دهد.

خدایی افزود: همان زمان مقرر شده بود که آزمون دوبار در سال در بهار و پاییز برگزار شود اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و آزمون دکتری به سمت آزمون متمرکز و اختصاصی رفت. در حال حاضر تعداد رشته های آزمون دکتری ۲۴۳ رشته است که تقریبا دو برابر تعداد رشته ها در کارشناسی ارشد است بنابراین آزمون گسترده ای است.

رئیس سازمان سنجش گفت: در نهایت تصمیم گرفته شده که به همان پیشنهاد اولیه سازمان سنجش که کارشناسی هم شده بود برگردیم و آزمون به صورت عمومی و بیش از یک بار در سال برگزار شود. به این ترتیب کارنامه داوطلب در این آزمون در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد و دانشگاه ها نقطه برش خود را به داوطلبان اعلام می کنند و پذیرش بر اساس آن صورت می گیرد.

برگزاری دوبار در سال آزمون دکتری منوط به تصویب وزارت علوم

وی افزود: این همان نقطه ای است که ما به دنبال آن هستیم یعنی سنجش از پذیرش جدا شود. از سوی دیگر تکرار آزمون در سال مزیت های متعددی به همراه دارد هم وقتی تکرار می شود استرس را کاهش می دهد و هم اعتباربخشی آن بهتر صورت می گیرد.

خدایی تاکید کرد: البته موضوع برگزاری آزمون دوبار در سال و سایر تغییرات مشروط به تصویب و ابلاغ وزارت علوم است. بحث ما این است که زمان برگزاری و تغییرات در مواد امتحانی پس از اینکه به قطعیت برسد در بهترین زمان اجرا به صورت مناسب اطلاع رسانی می شود.

خبرگزاري مهر
6 اسفند 93
پاسخ
#4
فوری- 14 اردیبهشت 94

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ابلاغ جدیدترین آیین نامه شیوه پذیرش دکتری، جزئیات تغییرات شیوه پذیرش و سنجش در دوره دکتری دانشگاهها را تشریح کرد.

ابراهیم خدایی در گفتگو با مهر افزود: برای ورود به دوره دکتری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی آیین نامه ای تدوین شده است که در واقع شیوه پذیرش و سنجش دانشجو در این مقطع مورد بازنگری قرار گرفت.


آیین نامه دکتری ابلاغ شد


وی افزود: این آیین نامه که برای سال های ۹۵ و ۹۶ اجرایی می شود در تاریخ ۲ اردیبهشت ۹۴ توسط وزیر ابلاغ شده است.

خدایی خاطرنشان کرد: در این آیین نامه چند هدف و سیاست دیده شده است. اولین هدف تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو است. پس از آن اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون هاست و دیگر اینکه به گروه های آموزشی اختیار داده شده است که این موضوع نیز در جهت استقلال دانشگاه هاست. هدف دیگر نیز ایجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدی به سوابق علمی آموزشی داوطلب است.

وی اضافه کرد: هدف این است که آزمون دکتری بر اساس یکسری مواد امتحانی شامل آزمون عمومی و استعداد تحصیلی و آزمون تخصصی شامل دروس پایه و اصلی به تعداد بیش از دو بار برگزار شود. آزمون در سال اول آیین نامه یعنی سال ۹۵ دوبار برگزار خواهد شد.


اعتباربخشی به آزمون برای مدت چند سال

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: ضمن اینکه به این آزمون اعتبار می دهیم به طور مثال نتیجه آزمون دو یا سه سال معتبر خواهد بود. شورایی به ریاست وزیر علوم پیش بینی شده است که این آزمون را اعتباربخشی کند.

وظیفه سازمان سنجش در آیین نامه جدید دکتری

وی با اشاره به فعالیت سازمان سنجش در این دوره و بر اساس آیین نامه ابلاغی گفت: کاری که سازمان سنجش در اینجا انجام می دهد این است که از داوطلبان ثبت نام، آزمون را برگزار می کند و به داوطلب کارنامه می دهد. فرد بر اساس آزمون و نمره به دانشگاه معرفی می شود. در این میان اطلاعات آماری لازم را برای تصمیم گیری هر دانشگاه شامل میانگین نقاط و درصدهای آن اعلام می شود.


جزئیات پذیرش

خدایی افزود: دانشگاه برای پذیرش اعلام عمومی می کنند و داوطلب به دانشگاه مراجعه می کند و دانشگاهها بر اساس شیوه نامه ای که همزمان با آیین نامه سال گذشته ابلاغ شده است، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید سهمیه قانونی از جمله ایثاگران و استعداد درخشان را رعایت کند. پس از اینکه دانشگاه به فرد پذیرش می دهد، فرد ثبت نام موقت را انجام می دهد اما دانشگاه اسامی را برای تایید نهایی به سنجش ارسال می کند و سنجش بر اساس حد نصاب عمومی اعلام شده است و نمره آن فرد و رعایت فرآیندهای قانونی، پذیرش را نهایی می کند. دانشگاه پذیرش را انجام می دهد اما در مهلت زمانی از ثبت نام تا بررسی مدارک، این کار از سوی سنجش انجام می گیرد.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: با برگزاری آزمون دوبار در سال، هم آزمون تکرار می شود و هم داوطلبات بدون محدودیت می توانند شرکت کنند.

وی گفت: سه قسمت استعداد تحصیلی، آزمون زبان و دروس تخصصی در حد دروس پایه و اصلی رشته اصلی از جمله بخش هایی است که در آزمون مد نظر قرار دارد. البته رشته امتحانی بدون توجه به گرایش ها و شاخه های آن درنظر گرفته می شود.

خدایی اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرایی، حدنصاب آزمون در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. دانشگاه ها هم بر اساس اطلاعات آماری قاعدتا حد نصاب خود را اعلام می کنند.
پاسخ
#5
آزمون دکتری در ایران تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است و حالا با بازنگری آئین‌نامه‌ها و اجرای آئین‌نامه جدید از سال ۹۵-۹۶ داوطلبان در انتظار ایجاد ثبات در برگزاری این آزمون هستند.

به گزارش جهان، با توجه به اینکه گرایش جوانان کشور به سمت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایران در چند سال اخیر شدت یافته است، توجه به چگونگی پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار ضروری شده است به طوریکه پذیرش دانشجوی دکتری به عنوان یکی از ملاک‌های ارزیابی کیفیت دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

[تصویر:  1432628019.jpg]

به گزارش جهان، با توجه به اینکه گرایش جوانان کشور به سمت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایران در چند سال اخیر شدت یافته است، توجه به چگونگی پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار ضروری شده است به طوریکه پذیرش دانشجوی دکتری به عنوان یکی از ملاک‌های ارزیابی کیفیت دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

آزمون دکتری در ایران پنج سال است که برگزار می‌شود ولی هر ساله با تحول رو به رو است.

در ابتدا دانشگاه‌ها به صورت مستقل و بر اساس سرفصل‌هایی که از سوی گروه‌های آموزشی تعیین می‌شد در زمان‌های متفاوت از یکدیگر آزمون برگزار می‌کردند و پس از آن نیز مصاحبه‌های شفاهی و بررسی فعالیت‌های علمی داوطلب انجام می‌شد یعنی اگر رشته مورد نظر یک داوطلب در چند دانشگاه ارائه می‌شد وی مجبور بود در چند دانشگاه آزمون دهد.

برای اجرای عدالت آموزشی، برگزاری آزمون دکتری در سال ۸۹ بر اساس آئین‌نامه وزیر وقت علوم انجام شد که دانشگاه‌ها موظف شدند پذیرش دانشجوی دکتری را بر اساس آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش و مصاحبه دانشگاه‌ها انجام دهند.

در این آئین‌نامه آمده بود که آخرین آئین‌نامه آموزشی دوره دکتری که از سال ۱۳۸۴ بدان استناد می‌شد، مورد تجدید نظر قرار گرفته است و به منظور رعایت عدالت آموزشی شیوه پذیرش جدید از سال تحصیلی ۹۰ - ۹۱ اعمال می‌شود.


* آغاز پذیرش دانشجوی دکتری از طریق آزمون

ثبت‌نام اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۰، بهمن ماه ۸۹ انجام شد. این آزمون در ۹ گروه آزمایشی در ۲۵ فروردین ماه ۹۰ با رقابت ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ نفر در ۹ گروه و ۱۰۷ کد رشته در ۳۲ شهر ایران و ۶۱ حوزه امتحانی برگزار شد.

در این دوره سهم آزمون کتبی سازمان سنجش در محاسبه امتیاز داوطلب ۸۰ درصد و سهم سوابق تحصیلی در محاسبه امتیاز داوطلب در این آزمون هم ۲۰ درصد بود که ۸۶ دانشگاه مجری پذیرش دانشجوی دکتری ۹۱- ۹۰ بودند و ظرفیتی معادل ۵ هزار و ۴۳۱ نفر برای آن درنظر گرفته شد.

در این دوره پاسخ به سوالات آزمون استعداد تحصیلی و سه رشته ریاضی، آمار و فنی - مهندسی به صورت پاسخ کوتاه بود. آزمون زبان و استعداد تحصیلی در صبح و آزمون دروس اختصاصی در بعدازظهر آن روز انجام شد.

مشکلاتی که در اولین آزمون دکتری ایجاد شد در مصاحبه بود به طوریکه پس از اعلام نتایج اولیه داوطلبانی که در چند محل معرفی شده بودند باید به چند دانشگاه برای مصاحبه می‌رفتند و هزینه هر کدام از مصاحبه‌ها را هم می‌پرداختند.

پس از این مرحله ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی افزایش یافت و مرحله‌ای به عنوان تکمیل ظرفیت نیز در نظر گرفته شد.



* دومین آزمون و مشکلات پیش رو

بهمن‌ماه ۹۰ هم ثبت‌نام برای آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۱ انجام شد و اعلام شده بود که قرار است دو آزمون برگزار شود.

البته این دوره تفاوت‌هایی با دوره اول داشت که مهمترین تفاوت این بود که در اولین دوره بیشتر آزمون عمومی بود اما آزمون دوره دوم اختصاصی شده بود.

در رابطه با اعلام نتایج نیز آزمون کتبی به همراه معدل با ضریب یک و مصاحبه دانشگاه با ضریب دو محاسبه شده و در نهایت این دو نمره با هم جمع و تقسیم بر سه می‌شدند و نمره نهایی داوطلب را تشکیل دادند و معرفی اولیه داوطلبان به صورت سه برابر و ۸۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۲۰ معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل های تراز شده) و سهمیه داوطلبان صورت گرفت.

همچنین در دوره اول داوطلبان در زمان ثبت نام رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب می‌کردند اما در این دوره پس از اعلام نتیجه اولیه و انتشار کارنامه، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، می توانستند کد رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

در این آزمون ضریب زبان انگلیسی ۲، ضریب استعداد تحصیلی یک و ضریب مجموعه دروس اختصاصی به عنوان یک ماده امتحانی ۴ در نظر گرفته شده بود.

در آزمون دوم مشکلات از این قرار بود که نیمی از سوالات صبح و نیمی دیگر بعدازظهر بود و به همین دلیل داوطلبان مشکلاتی را داشتند.



* برگزاری سومین آزمون دکتری با تغییرات

در آزمون دکتری نیمه متمرکز ۹۲ رقابت میان ۲۱۷ هزار داوطلب بود که نسبت به دوره گذشته افزایش ۳۹ هزار و ۴۱۳ نفری داشت.

آزمون نیز به جای فروردین ماه در ۱۸ اسفندماه ۹۱ برگزار شد.

در این آزمون نیز مشکل برگزاری آزمون در دو نوبت ادامه داشت.

* آزمون چهارم و تغییر در سهم مصاحبه و آزمون کتبی

کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ۹۳ روز ۱۶ اسفندماه با شرکت ۲۴۰ هزار و ۳۶۷ داوطلب در یک نوبت امتحانی برگزار شد و نتایج در مردادماه ۹۳ اعلام شد.

در آزمون دکتری سال ۹۳ محاسبه امتیازات تغییر کرد به طوریکه ۷۰ درصد مجموع سوابق علمی شامل سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی و مصاحبه حضوری در دانشگاه درنظر گرفته شد. این سوابق علمی از سوی دانشگاه در پارامترای مختلف و در فرم‌های مخصوص طراحی شد و بر اساس آن نمره‌دهی صورت گرفت.



* پنجمین آزمون دکتری در سال ۹۴ و تغییرات این آزمون

آزمون امسال که پنجمین آزمون دکتری محسوب می‌شود در بخش ارزیابی دانشگاه‌ها با تغییراتی مواجه شده و تغییراتی مربوط به شیوه نامه اجرایی دانشگاه‌ها و اختیار به دانشگاه‌ها برای ایجاد حد نصاب لحاظ شده است به طوریکه آزمون دکتری سالانه دوبار برگزار می‌شود و نتیجه آزمون نیز دو تا سه سال معتبر است.

در آئین‌نامه جدید، دانشگاه‌ها برای پذیرش اعلام عمومی می‌کنند و داوطلب به دانشگاه مراجعه می‌کند و دانشگاه‌ها بر اساس شیوه نامه اعلام شده، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می‌کنند سپس فرد ثبت نام موقت را انجام می‌دهد اما دانشگاه اسامی را برای تائید نهایی به سنجش ارسال می‌کند و سنجش بر اساس حد نصاب عمومی اعلام شده، نمره آن فرد و رعایت فرآیندهای قانونی، پذیرش را نهایی می‌کند.

استعداد تحصیلی، آزمون زبان و دروس تخصصی در حد دروس پایه و اصلی رشته اصلی در این آزمون مدنظر است.

گفته می‌شود آئین‌نامه جدید در سال ۹۵-۹۶ اجرایی می‌شود و کارشناسی بسیاری نیز بر روی آن انجام شده است ولی با توجه به گذشته پرنوسان آزمون دکتری، داوطلبان نمی‌توانند به ثبات آئین‌نامه‌ها برای این آزمون اطمینان کنند و هر سال منتظر اجرای آئین‌نامه جدیدی در آزمون دکتری هستند.
پاسخ
#6
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی گفت : با حذف کنکور دکتری تخصصی آزمون متمرکز دکتری حذف و دانشگاه خود دانشجو را ارزیابی می‌کند.
 
به گزارش جهان، حسین حسینی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کنکور دکتری تخصصی براساس آیین نامه‌ای که به دانشگاهها ابلاغ شد از سال آینده حذف می شود.
وی افزود: در واقع براساس این آیین نامه یک آزمون عمومی از سوی سازمان سنجش از داوطلبان گرفته می شود و یک کارنامه‌ای برای داوطلب صادر می شود ( همچون آزمونی که در همه جای دنیا از داوطلبان گرفته می شود ) سپس این کارنامه عمومی در اختیار داوطلب و دانشگاه قرار می گیرد و دانشگاه نیز براساس آزمون خاصی که خود دارد (به صورت مصاحبه و یا کتبی) می تواند پذیرش خود را انجام دهد، بنابراین دو مرحله سنجش و یک مرحله پذیرش صورت می گیرد.
حسینی گفت: در گذشته اینطور بود که نمره داوطلب در آزمون عمومی سازمان سنجش ، بخشی از پذیرش آن دانشجو نیز محسوب می شد ، چرا که آن آزمون به صورت متمرکز بوده است ، ولی هم اکنون آزمون عمومی صرفا معرف شاخص و پذیرش دانشجو محسوب می شود و دانشگاهها براساس شاخص های مدنظر خود می توانند آزمونی به صورت جدا از دانشجویان مورد نظر خود بگیرند.
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی اضافه کرد:یعنی دانشگاهها براساس این کارنامه عمومی دانشجو، آزمون ارزیابی خود را انجام می دهند ، بنابراین هدف این است که شاخص اصلی تعیین دانشجوی دوره دکتری،استاد و گروه باشد تا ارزیابی صحیحی از معلومات گذشته داوطلب در انتخاب نهایی صورت گیرد.
حسینی در خصوص احتمال افزایش تعداد دانشجویان مقطع دکتری با توجه به حذف کنکور تخصصی دکتری اظهار داشت : تعداد دانشجویان دکتری به این روش بستگی ندارد، بلکه براساس ظرفیت اعلام شده گروهها در دانشگاهها و امکانات و شاخص های اعضای هیئت علمی دانشگاهها است تا مسیر دقیقتری برای پذیرش دانشجوی دکتری شکل گیرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه با این روش وضع بورسیه دانشجویان چگونه خواهد شد، اظهار داشت : بحث بورسیه قاعدتا بحث جداگانه ای دارد و به سازمان امور دانشجویان برمیگردد چنانچه در گذشته فقط دانشجویان رتبه اول می توانستند بورسیه دریافت کنند و هم اکنون این امر با توجه به تغییرات به این سازمان ارتباط دارد.
حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با این آیین نامه جدید شکل پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای آزاد و دولتی متفاوت می شود، افزود : این آیین نامه برای همه دانشگاهها است یعنی همه دانشگاهها باید براساس آزمون عمومی که برگزار می شود داوطلب را مورد ارزیابی قرار دهند ، حتی این آیین نامه برای موسسات حوزوی نیز ابلاغ شده است بنابراین این آزمون برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ عملی می شود.
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در ادامه به جذب بازار کار اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان در بازار کار به این آیین نامه بر نمی گردد ، چرا که در این آیین نامه پذیرش دانشجو دکتری به صورت کیفی تر صورت می گیرد اما متاسفانه در کشور ما موج کاذب مدرک گرایی شکل گرفته که اصلا براساس نیاز جامعه نیست، چنانچه افراد بیش از حد به سمت و سوی تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد حرکت می کنند و این امر هم برمی گردد به اینکه در جامعه زیر ساخت های لازم برای اشتغال فراهم نیست، بنابراین این امر به آمایش آموزش عالی برمی گردد.
حسینی در پاسخ به این سوال که ملاک نمره در جذب تکمیلی این آزمون تا چه حد تاثیر دارد، اظهار داشت : آن بخش اول صرفا ارزیابی است که همچون آزمون تافل برگزار می شود تا ارزیابی دانشجو صورت گیرد و براساس نمره کسب شده داوطلب و حداقل های مورد نظر دانشگاه دانشجو در دانشگاهی که شرایط را دارا باشد، پذیرش می شود، بنابراین آزمون اول برای معرفی و ارزیابی دانشجو است و در بخش دوم اطلاعات تخصصی فرد براساس سوابق علمی و یا براساس آزمون مصاحبه و یا کتبی دانشجو مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی در پایان در خصوص تضمین عملی شدن این آیین نامه خاطر نشان کرد : این آیین نامه ابلاغ شده است و با عملی شدن آن پذیرش ها دقیقتر صورت می گیرد، چراکه در هیچ جای دنیا نمی آیند برای آزمون دکتری یک آزمون متمرکز برگزار کنند بلکه هر دانشگاه دانشجو را مورد ارزیابی قرار می دهد.

پاسخ
#7
از وقتی کنکور دکتری شکل گرفته هزار بار چرخیده و تقریبا هر سال تغییر داشته. از اون سال اول که فیزیک و ذروس پایه واسه همه رشته ها بود تا الانم که قراره دروس عمومی فقط برگزار بشه. شرایط جوری شده که بچه ها مجبور هستن از ابتدا به فکر رزومه پژوهشی و مقالات قوی باشن. واسه من یکی که به نظرم بد شد. من معمولا کنکور هارو خیلی خوب می دم. کار پژوهشی هم البته زیاد دارم. ولی وقتی نمره آزمون فقط جهت معرفی به دانشگاهه و عملا نمره ارزش خاصی نداره دانشگاه ها خیلی راحت می تونن هر تصمیمی در پذیرش دانشجوی دکتری بگیرن. من سیستم سال 93 رو بیشتر می پسندیدم. البته از یه جهت نظرم اینه که کنکور اینجوری شد بهتره و اونم اینه که رغبت برای تحصیل دکتری اونم در دانشگاه دولتی گمونم کمتر شده باشه. یه جورایی از نظر من این تنها نکته مثبتشه. البته دانشگاه آزاد هم چنان به روند بی ارزش کردن مدرک تحصیلی دوره دکتری ادامه می ده با احترام به همه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد. من یکی که امسال یه جورایی برنامه داشتم واسه دکتری فعلا دست کشیدم. خوشحال می شم اگه دوستان عزیز نظرشون رو نسبت به صحبت های من و تحلیلشون رو از شرایط جدید کنکور اینجا اعلام کنم. فکر کنم اینجا یه جورایی تنها سایتیه که بچه های متقاضی دکتری خیلی راحت می تونن با هم در ارتباط باشن.
پاسخ
#8
به نظر میرسه شرایط جدید تفاوت چندانی با قبل نداشته باشه و فقط کمی ظاهر موضوع تغییر کرده! قبل از این هم رتبه دانشجو فقط در ظاهر وزن 30 درصدی در پذیرش داشت و عملا وزن مصاحبه 100 درصد بود! چیزی که اینجا مبهم هست نحوه ارزیابی دانشگاه ها هست که مصاحبه مثل قبل انجام میشه یا آزمون کتبی گرفته میشه؟ در صورتی که دانشگاهی بخواد آزمون کتبی برگزار کنه برگزاری ازمون عمومی سنجش کار بیهوده ای به نظر میاد و در واقع سیستم پذیرش شبیه قبل میشه! میشه گفت سیستم جدید ترکیبی از سیستمهای گذشته س!
پاسخ
#9
تا زمانی که سیستم نظارت وزارت درست عمل نکنه برخورد های سلیقه ای دانشگاه ها و اساتید حق خیلی ها رو ضایع می کنه. به قول weed science اون موقع هم که 30 70 بود دانشگاه ها کار خودشون رو می کردن.
پاسخ
#10
رییس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام منابع کامل آزمون دکتری تخصصی اسفند ماه ۱۳۹۴ در اواسط مردادماه خبر داد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: مواد امتحانی حدود ۹۰ درس نهایی شده است اما چند درس باقی مانده اند که پس از نظر نهایی شورای نظارت و برنامه ریزی و کمیته های شورای عالی برنامه ریزی در اواسط مردادماه به صورت کامل اعلام می شوند.

وی یادآور شد: تقریبا روند اجرایی مشخص شده است و با نهایی شدن آن به صورت کامل در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

خدایی تاکید کرد: حدنصاب دانشگاه ها نیز پس از برگزاری آزمون و استخراج اطلاعات آن اعلام خواهد شد.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان